Urmareste-ne pe facebook si afla zilnic sfaturi despre un stil de viata sanatos.

Vrei sfaturi pentru un stil de viata sanatos? Urmareste-ne pe facebook!

VITAMINA D

Vitamina D este foarte la modă în zilele acestea, și are și de ce să fie, devreme ce deficitul de vitamina D este larg diagnosticat în populația generală. De ce ni se întâmplă acest lucru și ce ar trebui să facem? Să deslușim lucrurile…

Ce este vitamina D și de unde o obținem?

D este un hormon steroid, primul pas în sinteza sa se face la nivelul pielii sub acțiunea razelor solare de tip UVB, atunci când ne expunem  la soare (7 dehidrocolesterolul este transformat în  cholecalciferol=vit D3). Pentru a deveni activă, sub forma de hormon, vitamina D3 va trebui să fie transformată enzimatic, în mai multe etape, la nivel hepatic, renal și cu ajutorul parathormonului (PTH) secretat de glandele paratiroide. Există și alte locuri în afara rinichilor, unde se poate activa vitamina D în forma sa hormonală (piele, plămâni, celule macrofage, intestine), asigurând astfel o producție locală de vitamina D,  pentru creștrea și reglarea celulară. Astfel, se explică implicarea sa în modularea multor condiții ce țin de aceste sisteme și organe.

Așadar, sursa majoră prin care obținem vitamina D este soarele. În cantități modeste, vitamina D vine și din mâncare, sursele alimentare fiind de regulă alimentele grase, deoarece vitaminele liposolubile au nevoie de grăsime pentru a fi absorbite; peștele gras, oul, laptele gras. Vitamina D se sintetizează și în plante, în ciuperci de exemplu, sub formă de vitamina D2= ergocalciferol. Sursele alimentare sunt însă o cale modestă de asigurare a aportului necesar de vitamina D.

Cât trebui să stăm la soare pentru a avea un nivel bun și stabil de vitamina D?

Obținem maximum de vitamina D sub acțiunea razelor solare până când pielea se rumenește ușor, sau până  devine roz la persoanele cu ten deschis, după care procesul este blocat, spre binele nostru :). Degeaba insistăm cu o piele caramel, să mai obținem vitamina D fiindcă nu se mai întâmplă. Contează și locul de pe Globul Pământesc în care suntem, latitudinea, stratul de ozon…

În țările cu un nivel mic de însorire, țările nordice, deficitul de vit D este mai mare decât în țările sudice, iar aceste state au dezvoltat adevărate politici de expunere la soare la orele prânzului.

Culoarea pielii, conținutul de melanină, reglează producția de vitamina D. Pielea închisă la culoare, sintetizează mai puțină vit D decât pielea albă, iar acest lucru nu este decât adaptare perfectă la mediu  (nordicii sunt blonzi iar sudicii sunt negri). Antropologii susțin că la începuturile noastre pe Pământ, toți oamenii au avut pielea neagră, fiindcă viața a apărut în zonele maxim însorite, în Africa, iar pe măsură ce oamenii au migrat în țările nordice, au pierdut pigmentarea pentru a susține o bună sinteză a vitaminei D.

Practic, e nevoie ca noi românii, sa ne expunem zilnic la soare, în medie 30 de minute, la orele prânzului, fară ecran de protecție, atât vara cât și iarna pentru a sintetiza vitamina D. Totuși, în jurul ochilor putem folosi creme fotoprotectoare deoarece și fotoîmbătrânirea este o realitate! Ridurile… Cine are pauză de prânz la o terasă însorită este norocos, cine nu…ar face bine să-și dozeze nivelul total al vitaminei D,  adica  25(OH)Vitamina D=25 hidroxivitamina D.  Alte forme de vitamina D, alți metaboliți precum: 25 (OH)2 Vitamina D sau 25 (OH)3Vitamina D se dozează pentru urmărirea efectelor tratamentelor de suplimentare, nu pentru a diagnostica deficitul inițial. O bună reflectare a metabolismului vitaminei D se face urmărind și nivelele de parathormon, metabolismul calciului.

Cine mai este la risc pentru deficit al vitaminei D în afară de vampiri?

Ce roluri are în organism vitamina D?

Este un hormon cu implicații și efecte foarte largi; controlează activitatea a 3000 de gene, controlează metabolismul osos, implicat în activitatea sistemului imun, a sistemului muscular. Un bun nivel al vitamiei D este mai nou corelat cu reducerea riscului  pentru dezvoltarea anumitor afecțiuni: diabet zaharat tip 2, cancer  (colon, piele, sân, prostată), boala Alzheimer, inflamație cronică, alergii, boli autoimune, depresie.

Ce simpotome și probleme există când te confrunți cu deficit de vitamina D?

 

Care este nivelul optim de vitamina D pe care trebuie sa-l avem?

Nivelele  ale 25 ( OH ) Vitaminei D  de sub 50 ng/ml se consideră deja insuficiente, sub 20 ng/ml este deficiență iar nivelul optim este între 50-70 ng/ml. Nivele prea mari sunt cele de peste 100 ng/ml.

Cum suplimentăm vitamina D?

Cu siguranță când este diagnosticat un deficit de vitamina D, ar trebui să ne adresăm medicului pentru prescrierea suplimentelor. Medicul îți poate prescrie 2 forme de vitamina D sintetica:  fie D2  (ergocalciferol ), fie D3 (cholecalciferol).  Până acum s-a știut că ambele forme au aceeași potență însă, în ultimele texte științifice este recunoscută supremația formei D3. Cele mai bune surse de suplimentare sunt cele complexe, în care vitamina D este însoțită și de alți micronutrienți; vitamina K2, calciu, bor, magneziu, în special dacă tratamentul vizează și efecte de îmbunătățire a masei osoase. Tratamentul se urmărește în timp, se dozează nivelul seric înainte de începere și în timpul tratamentului și se oprește dacă apar nivele serice foarte crescute ale 25 (OH)Vitaminei D, de peste 150. ng/ml

Toxicitatea vitaminei D este rar raportată și numai după administrarea unor doze foarte mari.

Deficitul de vitamina K2 este corelat cu simptomele de toxicitate ale vitaminei D și cu calcificările aberante, inclusiv arteriale, de aceea se administrează optim împreună, raportul în care trebuie să se afle cele două fiind încă în cercetare și dezbatere.

Supradyn® Junior

Descoperă cum susține Supradyn® Junior o dezvoltare armonioasă pentru copilul tău!

AFLĂ MAI MULTE

Supradyn® FAST energy

Descoperă Supradyn® FAST energy, forma cea mai rapidă de a lua multivitamine!

AFLĂ MAI MULTE

Supradyn® Energy

Descoperă și formula Supradyn® energy, care te încarcă cu energie de la prima administrare!

AFLĂ MAI MULTE
back to top