Urmareste-ne pe facebook si afla zilnic sfaturi despre un stil de viata sanatos.

Vrei sfaturi pentru un stil de viata sanatos? Urmareste-ne pe facebook!

Oboseală și dietă

Foarte mulți pacienți care mă vizitează se plâng de oboseală cronică ce se manifestă chiar de dimineață, de la trezire, cu greutatea în a demara activitățile zilnice sau cu ‘’prăbușire’’ după orele prânzului, după-amiază, când numai gândul de a face o vizită la sala de sport apare ca fiind extrem de obositor. Este descrisă o stare de ‘’sfârșeală ‘’ pe care nu o pot pune în legătură cu o anumită boală cronică diagnosticată precum insuficiența cardiacă, depresia, hipotiroidia sau tulburări evidente ale somnului.

Așa că avem de parcurs un labirint al posibilelor cauze:

  1. Apneea de somn este o condiție asociată cu obstrucție în zona căilor aeriene  datorată unor particularități anatomice, inflamației cronice sau din cauza țesutului gras în exces prezent în  sindromul metabolic și obezitate.  Desele opriri de respirație în timpul somnului duc la o proastă oxigenare cerebrală, oboseală resimțită ziua , tulburări de comportament alimentar cu nevoia consumului de dulciuri, sporirea rezistenței la insulină, dereglări hormonale și agravare în cerc vicios a condiției. Se investighează și se tratează în centre specializate.
  2. Program neregulat al meselor cu servirea cinei târziu în noapte, imediat înainte de culcare. Este clar că ‘’s-au încurcat programele’’ de funcționare și că în loc de odihnă, sistemul digestiv are de muncă în schimbul 3. Este evident că și calitatea somnului este profund afectată, asadar…oboseala.
  3. Omiterea micului dejun – o astfel de strategie poate fi resimțită foarte prost pentru majoritatea persoanelor. În final, după ceva ani de ‘’ sărit’’, organismul se adaptează , senzația de foame este suprimată dimineața însă asta nu înseamnă că vei fi în plină formă energetică sau că vei funcționa la capacitate maximă toată ziua.
  4. Dieta ‘’săracă’’ în macronutrienți; prea puține glucide, prea puține proteine, prea puține grăsimi, prea puține calorii…separat sau împreună. Acest tip de dietă se numește dietă restrictivă sau dezechilibrată, iar pe termen lung rezultatul unei diete restrictive poate fi oboseala cronică. Aici se recunosc persoanele care urmează frecvent diete de slăbire  ‘fulger’’ sau chiar veganii prost informați. Energia se obține din mâncarea servită în mod regulat, cam de 3 ori pe zi, așadar porția și frecvența contează. Te antrenezi des la sala de sport? Poate fi nevoie să mănânci chiar mai des. Sunt și alte semne care îți arată că nu mănânci cât trebuie, în afară de oboseală. În dietele sărace în glucide ești iritat, nervos, constipat, faci totul cu încetineală, fără concentrare și te gândești tot timpul la ceva dulce. Sau ai mereu o sticlă mare cu suc lângă tine. Alte semne și simptome pot fi pielea uscată, tulburările menstruale, infertilitatea în cazul dietelor sărace în grăsime sau căderea părului, imunitate proastă, masă musculară insuficientă în cazul dietelor sărace în proteine. Dietele foarte sărace în glucide, cu excluderea totală a cerealelor -‘’extreme low carb’’, dietele vegane în care nu se consumă proteine de-ajuns sau dietele ‘’low-fat’’ din care lipsește până și uleiul, sunt cel mai des asociate cu oboseală cronică.
  5. Zahărul …este ‘’obositor’’. Mai bine spus dieta cu indice glicemic mare este însoțită de oboseală. Chiar și copiii acuză astfel de stări atunci când consumă dulciuri și sucuri în exces și în mod regulat. Echilibrul glicemic este profund afectat de consumul de dulciuri, de sucuri și de alimente cu indice glicemic mare  (pâine albă, cereale rafinate și procesate, mese copioase cu încărcătură glicemica mare). După o inițială creștere bruscă a glicemiei urmează și o scădere semnificativă resimțită ca oboseală, sfârșeală, depresie și  în care reapare pofta de dulciuri. Sunt mobilizate cantități mari de hormoni și neurotransmițători precum insulina, noradrenalina, serotonina și sunt solicitate intens anumite căi de generare a energiei, glanda tiroidă, glandele suprarenale, iar astfel de practici repetate zilnic duc la..oboseală. La fel se întâmplă și în cazul altor excitanți consumați frecvent precum alcoolul, cafeaua și cofeina în exces, energizantele.
  6. Deficitele de micronutrienti apar în dietele deficitare, în tulburările de absorbție , în perioade cu nevoi crescute, sau atunci când anumite căi metabolice ale micronutrientilor sunt afectate , inclusiv genetic, în anumite afecțiuni dobândite. De multe ori dietele cu restricție calorică presupun aport insuficient de vitamine și minerale, evident. Știu că în secret dorința multor pacienți este să poată să nu mănânce nimic zile în șir …insa după câteva zile de dorință împlinită se instalează și deficitele de vitamine și minerale, nu ar trebui să ne mai dorim așa ceva. Astfel de programe sunt potrivite  și reușite doar după chirurgia bariatrica atunci când suplimentarea cu micronutrienti este obligatorie. Pe de altă parte, mâncarea de proastă calitate, chiar dacă este într-o cantitate suficientă, nu reușește să ne furnizeze vitmine și minerale, fitonutrienti. Aici se înscriu dietele cu pufuleți, covrigi, chipsiri și suc, fast food, mâncare artificială, semipreparata, etc… clar de proastă calitate. Mâncare de proastă calitatea poate însemna și mâncare veche, ofilită sau intens prelucrată pe durata cultivării, recoltării, transportului sau stocării. Adică lanțul trofic lung și de proastă calitate. Micronutrientii, adică vitaminele și mineralele scad în urma acestor procese într-o măsură mai mică sau mai mare. Există și ‘’mancarea de  cea mai proastă calitate, antimancarea’’, cea care ne mai ia și din capitalul nostru de micronutrienti pentru prelucrarea ei. Este cazul produselor intens chimizate, intens aditivate cu metale grele de exemplu (margarină) și care au și ele nevoie de metabolizare, mai bine zis trebuie să scăpam de ele, insa…ce mai oboseală pentru organism să poată scăpa de toate acestea . Mănânci frecvent la fast food, consumi sucuri carbogazoase, sosuri de la magazin, aluaturi industriale, produse special de post și jeleuri  colorate? S-ar putea să fii foarte obosit. În astfel de cazuri, senzația de oboseală poate fi o stare generală de slăbiciune sau o stare de oboseală musculară..Alte semne asociate cu deficitele de micronutrienti pot fi căderea părului, calitate proastă a pielii,  unghiilor, leziuni periorale, modificări ale limbii, formare frecvență de echimoze la nivelul pielii, dentiție proastă , tulburări ale tranzitului, malabsorbție, depresie, etc. Cel mai des asociate cu senzația de oboseală sunt deficitele de fier, vitamină B12, folati, magneziu, potasiu. Toate acestea se pot  diagnostica și corecta prompt prin administrarea de suplimente de calitate iar ulterior prin ajustarea dietei, într-o perioadă mai lungă de timp. Fierul , vitmina B12, acidul folic, sunt elemente cheie ce participă la formarea celulelor roșii ale sângelui iar lipsa acestora în cantități adecvate duce la anemie. Magneziul, vitamina B6 și alte minerale sunt direct implicate în metabolismul energetic celular. Magneziul este prezent în 300 de reacții metabolice necesare pentru formarea și stocarea energiei. Vitaminele din grupul B, necesare pentru a converti mâncarea în energie, sunt mult reduse din dietă atunci când există o restricție severă a carbohidraților, a cerealelor integrale. Lipsa unei singure vitamine din grup duce la compromiterea secvenței de reacții biochimice implicate în generarea energiei. Aportul de fier scade în dietele sărace în leguminoase, frunze verzi , carne, devine insuficient atunci când există pierderi cornice de fier. Deficitul de vitamina B12 este clasic asociat cu dieta vegană, deoarece este o vitamină care se găsește doar în surse animale, însă și omnivorii au mai ‘’modern’’, pe scară largă deficite. Întâlnesc frecvent deficite de vitamina b12, folați, fier la marii carnivori și aceasta se întâmplă deoarece mai contează și cât de bine sunt absorbiți micronutrienții din mâncare și în ce mediu intern ajung aceștia, contează ce tip de floră intestinală interacționează cu acești nutrient. Antioxidanții precum vitamin C, E, coenzima Q10, seleniul sunt o altă clasă de micronutrienti importanți în generarea energiei la nivel mitocondrial. Când capitalul de antioxidanți nu este de ajuns să facă față stresului oxidativ generator de radicali liberi, apare și oboseala… la capătul unui lanț biochimic complicat.
  7. Deficitul de vitamina D. L-am enumerat separat deoarece ne confruntăm cu o frecvență foarte mare în rândul populației. Expunerea insuficientă la soare (ar trebui 15 minute zilnic), dietele ’’low fat’’, obezitatea în creștere – toate sunt condiții asociate cu acest deficit. Vitamina D este folosită în sute de reacții în organismul nostru; reglează și controlează expresia genelor, modulează activitatea sistemului imun și participă la generearea energiei. Deficitul de vitamina D se exprimă și cu oboseală cronică, inflamație cronică și altele.
  8. Intoleranțele alimentare. Intoleranțele dobândite pentru anumite alimente, se pot manifesta cu oboseală cronică. Intoleranțele alimentare de tip întârziat, sunt diferite de alergiile alimentare imediate mediate IgE și se pot obiectiva cu ajutorul testelor speciale sau cu ajutorul dietelor de eliminare pe durată a minim 4-6 săptămâni.

Supradyn® Junior

Descoperă cum susține Supradyn® Junior o dezvoltare armonioasă pentru copilul tău!

AFLĂ MAI MULTE

Supradyn® FAST energy

Descoperă Supradyn® FAST energy, forma cea mai rapidă de a lua multivitamine!

AFLĂ MAI MULTE

Supradyn® Energy

Descoperă și formula Supradyn® energy, care te încarcă cu energie de la prima administrare!

AFLĂ MAI MULTE
back to top