Urmareste-ne pe facebook si afla zilnic sfaturi despre un stil de viata sanatos.

Vrei sfaturi pentru un stil de viata sanatos? Urmareste-ne pe facebook!

Alimente pe care să le mâncăm atunci când stăm la plajă

Soarele și plaja, plăceri absolute…de necontestat. Le poți evita? Nu…și nici nu vrei! Însă, ca orice plăcere, în  caz de exces, soarele vine și cu partea ’’ întunecată’’…. Aceasta se manifestă prin stres oxidativ asupra pielii, formare prematură a ridurilor, îmbătrânire accelerată și alte afecțiuni pe care le comunică dermatologii.

Totuși, știința ne ajută… există studii care demonstrează cum stresul oxidativ ce se desfășoară în interior poate fi combătut sau măcar ameliorat tot din interior. Ați ghicit cu ce… cu anumite alimente, bogate în vitamine și antioxidanți, adică substanțe ce reduc activitatea radicalilor liberi.

Dar loțiunile de protectie? Ne protejează, însă în același timp ne împiedică să sintetizăm la nivelul pielii vitamina D. Aceasta, la rândul ei ne protejează de cancer (melanom malign) și alte afecțiuni autoimune, fiind vitamina care intervine în reglarea multor procese metabolice și în activitatea a mii de gene.… Așa că e musai ca zilnic să ne expunem la soare în mod controlat,  jumătate de oră, și nu doar în vacanta. În felul acesta, în mod natural se sintetizează între 5000 și 10.000 de unități de vitamina D.

Din păcate, văd în practica mea deficitul vitaminei D la foarte mulți pacienți. De regulă, ei lucrează într-o clădire, nu se expun în mod regulat la soare, în natură, suferă de obezitate și au o alimentație săracă în surse de vitamina D  (pește gras, ouă, lactate grase). Toate acestea sunt cauze ale deficitului de vitamina D. În vacanță, sub protecția loțiunilor, avem și tendința să prelungim foarte mult statul la soare, să creștem astfel expunerea la radiatii UVA, cele cu penetrare adâncă. Deci avem nevoie de protecție suplimentară pe care o obținem și printr-o dietă adecvată, consumând specific anumite alimente cu rol dovedit.

Iată ce trebuie să conțină meniul de vacanță astfel încât să obții o protecție suplimentară fără arsuri solare, inflamație și riscul de cancer, îmbătrânire prematură.

 

  • Apa pentru o bună hidratare. Exclus băuturile deshidratante precum alcoolul și cafeaua, mai ales la plajă. Cât despre sucuri, zahărul din ele este un agent care prin glicare, adică prin legarea de fibrele de colagen, nu face decât să ne accelereze oxidarea și degradarea pielii. Ruginim, adică oxidăm în mod accelerat. Aspect valabil și dacă vom consuma dulciuri la plajă sau alte preparate cu zaharuri adăugate.
  • Citricele – sunt bogate în vitamina C, iar studiile arată că adminsitrarea pe termen lung de vitamina  C împreună cu vitamina E, scade potențialul de formare a arsurilor solare.
  • Căpșunii – conțin vitamina C, antioxidanți, taninuri. Funcționează și în aplicații locale atunci când s-a produs o arsură solară.
  • Rodia – conține acid elagic care protejează pielea de acțiunea razelor UVA și UVB și sporește sinteza glutathionului – cel mai puternic antioxidant intracelular. Extractul de rodie adăugat unei loțiuni de protecție solară îi poate spori eficiența cu 20%.
  • Strugurii negri -încetinesc formarea speciilor reactive de oxigen, conțin polifenoli ce inhibă proliferarea celulară tumorală și quercetina ce ameliorează efectele negative asupra ADN-ului produse de razele UV.
  • Pepenele – e bogat în licopen, fiind un antioxidant puternic.
  • Morcovii- conțin betacaroten, un antioxidant foarte potent împotriva stresului oxidativ, mai ales când este combinat cu vitamina E.
  • Ceaiul verde – este antiinflamator, protejează de stricăciunile produse pe termen lung de către razele UV (adică riduri).
  • Migdalele – sunt bogate în vitamina E și quercetina, protejează și repară pielea. Un studiu a concluzionat că pacienții care au luat vitamina E echivalentă cu cea din 20 de migdale, înainte de expunerea la soare, au avut mai puține leziuni ale epidermei decât cei care nu au administrat vitamina E.
  • Roșiile – bogate în licopen, un carotenoid cu rol de antioxidant și antiinflamator.
  • Frunzele verzi- bogate în luteină si zeaxanthină, alți carotenoizi ce împiedică multiplicarea celulară nedorită.
  • Turmericul – un puternic aliment antiinflamator ce protejează celulele epidermei de radiațiile de tip UVB.
  • Semințele de in, uleiul din semințe de in și alte surse de grăsimi omega 3 – cu rol antiinflamator. Arsura solară e și ea o inflamație. J

 

Practic, uite ce ar fi bine să mănânci în această vară:

-Smoothie cu rodie, căpșuni, semințe de in și lapte de migdale

-Salată de spanac, morcov ras și somon, sos de rodie, sos de lămâie,  ulei de măsline și un vârf de linguriță de pudră de turmeric

-Salată Taboulleh  (roșii, pătrunjel, ceapă, bulgur) și hummus cu turmeric

-Înghețată de fructe  (pepene, căpșuni – date prin blender și apoi înghetate pe băț, la congelator)

-Salată de spanac, rucola și  nuci, ulei de in alături de o mică garnitură de orez integral cu oregano uscat

 

 

 

 

Supradyn® Junior

Descoperă cum susține Supradyn® Junior o dezvoltare armonioasă pentru copilul tău!

AFLĂ MAI MULTE

Supradyn® FAST energy

Descoperă Supradyn® FAST energy, forma cea mai rapidă de a lua multivitamine!

AFLĂ MAI MULTE

Supradyn® Energy

Descoperă și formula Supradyn® energy, care te încarcă cu energie de la prima administrare!

AFLĂ MAI MULTE
back to top