Urmareste-ne pe facebook si afla zilnic sfaturi despre un stil de viata sanatos.

Vrei sfaturi pentru un stil de viata sanatos? Urmareste-ne pe facebook!

Afecțiunile pielii în vacanță

Afecțiunile pielii în vacanță. Nutriția ajută.

Se schimbă multe lucruri în vacanța de vară, de regulă toate în bine însa, sub soarele torid , diverse afecțiuni cronice ale pielii nu o duc așa de bine și chiar foarte multe fenomene acute pot surveni acum. Iată ce se poate întâmpla și cum putem ameliora lucrurile, din punct de vedere nutrițional și nu numai.

ARSURILE SOLARE

Se manifestă chiar din primele ore de expunere la soare sau chiar zeci de minute în cazul pielii deschise, atunci când nu folosim protecție adecvată și se manifestă inițial ca piele roșie,caldă, tumefiată, ulterior apar vezicule, însoțite de mâncărime, durere, edem, senzații extrem de neplăcute. Ce e de facut? Protecție din exterior dar și din interior! Alimentele dovedite a avea efect protector sunt: fructele de pădure (vitamina C și alți antioxidanți), cartofii și vegetalele galbene, portocalii (betacaroten), ceaiul verde, ovăzul, roșiile, pepenii (lycopen), ciocolata foarte neagră, rodiile (acid ellagic).

ACNEEA

După o vacanță mică la mare, lucrurile par să meargă bine, parcă acele chisturi neplăcute și inflamate se atenuează, însă la câteva săptămâni lucrurile iau o întorsătura urâtă, acneea se înrăutățește!! Pielea intens deshidratată post expunere la soare încearcă să ”combată” cu hipersecreție de sebum. Prezența transpirației în exces + mixul de bacterii locale, praful, poluarea, hiperkeratinizarea, toate duc la înfundarea și astuparea glandelor sebacee, menținerea inflamației cronice și formarea de noi chisturi și comedoane.

Acneea este o afecțiune inflamatorie la bază, așa că încearcă să ai o dietă cu caracter antiinflamator și elimină alimentele ce s-au dovedit în studii că se corelează cu prezența acneei  (lactatele, dulciurile, alimentele cu indice glicemic crescut, alimentele la care ai intoleranță )

ROSACEA

Expunerea la soare este cel mai frecvent factor ce duce la declanșarea unui puseu (se manifestă la nivelul feței cu roșeață, vene mici și roșii, acnee). Adeseori, se confundă cu arsurile solare. Loțiunea cu protecție UVA și UVB este ”must have”, dar și evitarea expunerii la soare este foarte importantă!

Alimentele și triggerii puseului, ce trebuie evitate obligatoriu sunt: alcoolul, condimentele, băuturile și mâncărurile fierbinți, cafeaua în exces, practicarea sportului viguros și pe perioade lungi, sauna, emoțiile intense – te bucuri moderat de vacanță și nu sari cu parașuta 🙂 -, anumite medicamente, tusea cronică. Chiar și microbiomul pielii este important în declanșarea afecțiunii.

Studiile arată că antioxidanții, precum vitamina C, E, betacarotenul și seleniul, acizii grași omega 3, pot influența pozitiv această condiție.

Alimentele care ajută, sunt tot din clasa alimentelor cu potențial antiinflamator: fructe de pădure, vegetale verzi, peștele gras, plante aromatice precum salvie, ghimbir, cumin, uleiul de măsline, nucile, semințele.

ÎMBĂTRÂNIREA PRECOCE A PIELII

Soarele are o acțiune intens distructivă asupra ADN-ului celular ducând la îmbătrânirea accelerată a pielii, formarea ridurilor. Le vezi în septembrie… Efectul este cumulativ în timp și devine chiar periculos dacă apare și arsura solară (crește riscul de cancer de piele). Așadar, folosiți loțiuni de protecție (razele UVA provoacă…și razele UVB produc…așadar, loțiunea trebuie să aibă ambele filtre prezente), pălării, umbrele și alimente cu potențial antioxidant și antiinflamator. Evitați, desigur, alimentele cu caracter inflamator și prooxidant (zahărul, dulciurile, cocktailurile dulci la plajă…sunt un adevărat catalizator al îmbătrânirii împreună cu soarele)

MELASMA

Soarele este unul dintre factorii principali ce duce la apariția petelor maronii pe zonele expuse, în special pe față. Sunt și alți factori ce duc la modificarea activității melaniei la nivelul pielii: tulburări hepatice, un nivel crescut al cuprului, tulburări endocrine, sarcina. În astfel de cazuri este important un bun aport de vitamina C și evitarea deficitului de fier, un bun echilibru al raportului cupru-zinc.

Este importantă asigurarea surselor de folați, zilnic (frunze verzi, leguminoase, citrice, nuci, cereale integrale), deoarece se pare că deficiența de folați serici este corelată cu apariția melasmei. Evitați obiceiurile ce duc la eliminarea crescută a folaților din organism (fumatul, consumul de alcool)

Căutați sursele de vitamina E (uleiuri, nuci) și urmați o dietă bogată în fructe și legume divers colorate.

ALERGIA  LA  SOARE

Este ghinionul tău în vacanță. Roșeață și mâncărime! Coșmar! Trebuie tratată la dermatolog, desigur, însă ai grijă și la nutriție. Sindromul alergic este corelat cu o activitate nu tocmai perfectă a sistemului tău imunitar și asta înseamnă floră intestinală dezechilibrată. Alergia rimează cu inflamația. Uneori, anumite substanțe, în special parfumurile pot produce o reacție fototoxica la nivelul pielii, deci la plajă nu trebuie să te parfumezi niciodată chiar dacă ai văzut cel mai frumos salvamar din ultimii 10 ani acolo!:) Alți factori ce ”ajută la ghinion” sunt anumite medicamente  (antibiotice, antidepresive, tratamente pentru acnee), schimbări metabolice, și chiar plante ce induc reacții de fotosensibilizare (limes…adio cocktail, napi – nu cred ca se servesc pe plajă). Ajutorul dat de loțiuni de protecție și de medicul dermatolog este necesar chiar înainte de expunerea la soare. Expunerea la soare trebuie făcută gradat. Însă atenție, chiar unele substanțe din loțiuni pot induce fotosensibilitate, așadar, este important să o gasiți pe cea potrivită. Știe dermatologul.

PSORIAZIS

Soarele (în special razele ultraviolete UVB) poate produce ameliorări în această afecțiune doar dacă expunerea se face în cure scurte și frecvente și dacă se evită arsurile solare ce au un impact deosebit de negativ asupra zonelor cu leziuni.

Nivelul de vitamina D este și el foarte important; nici prea puțină, însă nici excesul nu face bine.

Evitați carnea roșie, excesul de lactate, mâncarea procesată, dulciurile rafinate și testați reacția la alimente precum roșii, cartofi, vinete, ardei. Alegeți în schimb alimentele antiinflamatorii menționate mai sus. Testați dieta fără gluten câteva săptămâni și observați evoluția afecțiunii. Sunt cercetări ce se desfășoară în legătură cu acest subiect. Acestea estimează ca 25% dintre pacienții cu psoriazis pot fi sensibili la gluten.

MUȘCĂTURILE DE INSECTE

Ei bine, dacă nu știați, și țânșarii au preferințele lor în ceea ce privește victimele. Unele persoane sunt mușcate intens, în timp ce alții scapă necompostați, în același loc și cu aceeași țânțari. De ce? Se orientează în funcție de mirosul corpului și cine crezi că este responsabil de producerea lui? Bacteriile… Se pare că aceștia se orientează și în funcție de tipul de flora intestinală al victimei. Concluzia pe scurt, dacă ai o dietă bogată în pro și prebiotice, o dietă sănătoasă ce menține o floră intestinală echilibrată, degaji un anumit parfum și ai toate șansele să fii ocolit de țânțari. ”WHY MEEE???” Ei preferă victimele cu dietă de tip vestic, bogată în dulciuri, etc. Calmarea leziunilor cutanate provocate de insecte se poate face aplicând un cub de gheață învelit într-un prosop subțire pe locul afectat, sau o pastă preparată din bicarbonat de sodiu și apă. WHY MEEEE??? J

În toate cazurile este important să nu vă ardeți!! Nu turnați gaz peste foc, nici zahar în dumneavoastră. Restul este negociabil 🙂

 

Supradyn® Junior

Descoperă cum susține Supradyn® Junior o dezvoltare armonioasă pentru copilul tău!

AFLĂ MAI MULTE

Supradyn® FAST energy

Descoperă Supradyn® FAST energy, forma cea mai rapidă de a lua multivitamine!

AFLĂ MAI MULTE

Supradyn® Energy

Descoperă și formula Supradyn® energy, care te încarcă cu energie de la prima administrare!

AFLĂ MAI MULTE
back to top